Tyhjennä
Etusivu / Esittely / Uutisia / 18.11.2015 Mitä on digitalisaatio ammattikoulutuksessa?
Mitä on digitalisaatio ammattikoulutuksessa?
ratsastussimulaattori.jpg
Simulaattoreiden avulla voidaan harjoitella todellisia tilanteita ohjatusti ja turvallisesti.

Ratsastussimulaattori, robotiikkaa, sometutorointia ja opettaja mobiilisti taskussa. Muun muassa tällaisia käytännön ratkaisuja esiteltiin ammatillisen koulutuksen valtakunnallisessa seminaarissa Seinäjoella 18. marraskuuta. Digitalisaatio ei ole ammattikoulutuksessa muodikas iskusana, vaan todellista käytännön arkea.

Pekka Lammassaari Oulun seudun ammattiopistosta esitteli seminaariväelle oppilaitoksensa edelläkävijyyttä simulaattoreiden käyttäjänä. Oppilaitoksessa on omat simulaattorit kaivos- ja maanrakennusalan, hevosalan, metsäalan ja logistiikan toimialoille, sekä potilassimulaattori terveydenhoitoalan opetukseen.
- Simulaattoreiden käyttö on edullinen, turvallinen ja tehokas tapa toteuttaa erilaisia harjoituksia. Tuo säästöjä, kun opetustilanteita ei tarvitse järjestää aitoon ympäristöön. Kuitenkin simuloimalla saadaan aito ja todellinen kokemus tekemisestä. Simulaatioharjoitukset motivoivat opiskelijaa, ne voivat vahvistaa kokemusta siitä, että on oikealla alalla. Simulaatioharjoituksia voidaan myös toistaa lukemattomia kertoja, eikä ole vaaraa siitä, että oikeat laitteet, ihmiset tai eläimet, loukkaantuvat, Lammassaari luetteli.

Digitalisaatiota opetuksessa esittelivät myös Sedu, Seinäjoen ammattikorkeakoulu ja Teuvan aikuiskoulutuskeskus. Sedussa esimerkiksi on saatu hyviä tuloksia mobiiliohjaustyökalulla. Opiskelijat ovat opintojensa aikana paljon työelämässä, mutta opettajan ohjaus on silloinkin tarpeen.
- Sovelluksen avulla opettaja pysyy opiskelijan mukana koko työssäoppimisen ajan päivittäin ja viikottain. Sen kautta opettaja ja opiskelija voivat vaihtaa kuulumisia työssäoppimisen sujumisesta. Opiskelijat ovat kokeneet eTaitava-sovelluksen madaltavan kynnystä ottaa opettajaan yhteyttä työpaikalla oppimisen aikana, Marja-Terttu Viitala Koulutuskeskus Sedusta kertoi.

Luokkahuone työpaikalla

”Opettaja taskussa” -mobiilisovellus linkittyi seminaaripäivän toiseen aiheeseen, yritysyhteistyöhön.   Siitä olivat kertomassa Eepeen Tommi Suvisalmi, Duudsonit Activity Parkin Jani Karvonen ja Turvatekijät Oy:n Valtteri Sivula.

- Työntekijöiden rekrytoinnissa oppilaitosyhteistyö on kullanarvoista. Oppilaitosten kautta saamme motivoitunutta työvoimaa, Valtteri Sivula kertoi symbioosin eduista.

Sisäaktiviteettipuisto Duudson Activity Park tekee niinikään eri oppilaitosten kanssa tiiviisti yhteistyötä.  Puiston yhteydessä toimii ravintola ja päiväkoti, joten työssäoppimispaikkoja on tarjolla usean eri alan opiskelijoille.
- On hyvä, että opiskelijat saavat opintojen aikana oikeaa kokemusta työelämästä. Koulujen opetus on tärkeää, ja työkokemus syventää osaamista. Opetussuunnitelmien niin salliessa tiiviimpikin yhteistyö on tervetullutta. Opetusympäristön siirtäminen entistä enemmän yritysympäristöön voi olla hyvä asia, Jani Karvonen kertoi.
Kaksipäiväisen seminaarin keskiössä oli ammatillisen koulutuksen uudistus. Opetus- ja kulttuuriministeriön ylijohtaja Mika Tammilehto kuvaili seminaarin lopuksi reformityötä näin:
- Nyt katsomme eteenpäin ja käymme innokkaasti uudistustyöhön.

Koulutuksen järjestäjät ovat mukana hallitusohjelman mukaisen ammatillisen koulutuksen reformin työstämisessä. Avauksia uudistustyöhön kuultiin myös tässä seminaarissa. Tilaisuuteen osallistui yli 400 ammatillisen koulutuksen johtajaa, päättäjää ja asiantuntijaa. Ammatillisen koulutuksen seminaarin Seinäjoella järjestävät Opetus- ja kulttuuriministeriö, Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKEry, Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedu, Seinäjoen ammattikorkeakoulu ja Seinäjoen kaupunki.´

Seminaarin materiaalit ovat luettavissa Koulutuskeskus Sedun sivuilta.

Uutinen julkaistu 18.11.2015