Tyhjennä
Etusivu / Opiskelu / Opiskelijatarinoita / Koulun ovet aukenivat uudelleen
Koulun ovet aukenivat uudelleen

Elämä voi joskus syödä nuoren tarmon jatkaa. Opiskelu alkoi kiinnostaa Sonja Stenrothia ja Tommi Rantahalvaria vasta aikuisena. 

sonjasterothnet.jpg

Sonja Stenroth, 25, on sanaton. Jälleen meni työharjoittelupaikka sivu suun. Romanitaustainen kokkiopiskelija ei ole kaikkien työnantajien mieleen. Ei, vaikka tällä olisi palvelualtis mieli ja reipas ote työhön. Eikä pienintäkään aikomusta tuoda sukulaisiaan, tai ketään muutakaan, työpaikalle.
– Valitettavasti tällaisia ennakkoluuloja on. Opettajieni ansiosta sain työharjoittelupaikan. He uskoivat minuun ja suosittelivat minua. Ilman tukea olisin ehkä jättänyt leikin kesken. Myös suku ja ystävät kannustavat.

Sonja Stenroth opiskelee ravintolakokiksi. Työharjoittelupaikka on löytynyt Seinäjoki Areenan ravintolasta. Kokemus on vahvistanut ammatinvalinnan onnistumista.
– Tykkään aivan hirveästi olla täällä. Työkaverit ottivat minut hienosti vastaan, etnisestä taustastani huolimatta. Olen täällä, kuten muutkin.

Ammattiopintoihin Sedu Aikuiskoulutukseen Stenroth lähti vasta 25-vuotiaana. Peruskoulun jälkeen hän jäi kotiin useaksi vuodeksi.
– Minua koulukiusattiin. Peruskoulun jälkeen ajattelin, etten halua sellaista enää koskaan, ja jäin kotiin auttelemaan äitiä. Vuosien jälkeen, työvoimatoimiston Elisa Erkkilän ja koulutusvalmentaja Aki-Pekka Koivusalon kannustamana hakeuduin opiskelemaan. Sisuunnuin ja ajattelin, etten anna menneiden kokemusten lannistaa.

Sisuuntuminen kannatti. Stenroth tuntee ravintola-alan omakseen ja on saanut työharjoittelun jälkeen Areenasta keikkahommia. Työpaikalla Sonja Stenroth vaihtaa ylleen työasun, mutta vapaalla pukeutuu aina perinteiseen romaniasuun.
– En voi enkä halua peittää itseäni. Olen romani ja ylpeä siitä. Töissä olen kuitenkin kuin kaikki muutkin.

Kauppamies koulun penkille

tommirantahalvarinet.jpg

Tommi Rantahalvari toteaa olevansa väärässä paikassa väärään aikaan. Hän on parikymppinen, ja opiskelee autonasentajaksi viisitoistavuotiaiden kossien kanssa. Opiskelutovereiden käytös ja jutut itkettävät enemmän kuin naurattavat.

– Totesin, että ei. Jätin asentajanopinnot kesken. Aikaisemmin olin jo jättänyt lukion sikseen. Opiskelu ei tuntunut omalta jutulta.

Sohvalle Rantahalvari ei kuitenkaan jäänyt. Hänet imaistiin nopeasti työelämään. Mies on tehnyt rakennusalan töitä ja myyntihommia. Töitä tuntui riittävän, eikä opiskelulle ollut tarvetta. Sitten tuli tyhjiö.

– Isäni kuoli, ja olin sen jälkeen vuoden verran sairauslomalla ja työttömänä. Vuoden jälkeen päätin, että jotain on pakko tehdä. Myynnin ammattitutkinnon opiskelu aikuiskoulutuksena tuntui hyvältä ajatukselta. Minulla oli jo useiden vuosien myyntikokemusta, mutta ei tutkintoa. Arvelin olevani työmarkkinoilla vahvemmilla, jos taskussa on myös tutkinto.

Tommi Rantahalvari, 25, opiskelee nyt myynnin ammattitutkintoa Sedu Aikuiskoulutuksessa.
– Ihan kuin olisin vasta nyt tarpeeksi aikuinen. Ymmärsin, että opiskelu on kiinnostavaa, kun ala ja porukka on oikea.

 "Kun tuo meidän Petteri on vain kotona…”

Asiantuntija Hannele Koivumäki Etelä-Pohjanmaan TE-toimistosta sanoo, että, peruskoulun jälkeiset nivelvaiheet ovat monen nuoren kohdalla haasteellisia. Koulutukseen ei haeta tai opiskelupaikkaa ei vastaanoteta tai jo aloitettu opiskelu keskeytetään. Nuorisotakuun toteuttajatahot auttavat tässä kohtaa nuorta hakeutumaan takaisin ammatillisten opintojen piiriin.

Koivumäki ja Sedu Aikuiskoulutuksen koulutusvalmentaja Aki-Pekka Koivusalo pyrkivät yhdessä löytämään tutkintoa vailla olevat nuoret ja myös aikuiset. Koivusalo tekee työtä Epstorin koulutusneuvontapiste Oppikorjaamolla. Hieman yllättäen Koivusalon puheille saapuvat potentiaalisten opiskelijoiden sijaan myös näiden isovanhemmat.
– Mummat ja paapat ovat huolissaan koulupaikkaa vaille jääneistä lastenlapsistaan. Heillä on aito auttamisen halu, ja usein isovanhempien avittamana yhteys nuoreen saadaankin.

Mikä NAO ja AO?

* NAO ja AO ovat kanavia, joiden kautta henkilöt, joilla ei ole mitään toisen asteen tutkintoa (peruskoulun jälkeen), voivat päästä opiskelemaan.
* NAO tulee sanoista Nuorten Aikuisten Osaamisohjelma ja se koskee alle 20 - 29 -vuotiaita. AO merkitsee Aikuisten osaamisen vahvistamista, ja sen piirissä ovat 30 - 50 -vuotiaat tutkintoa vailla olevat.

Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran Seinäjoen Sanomissa, 25.11.2015