Tyhjennä
Etusivu / Työelämän palvelut / Case Clas Ohlson

Hyvä fiilis välittyy asiakkaille


Clas Ohlson rantautui Seinäjoelle Epstorin laajennuksen yhteydessä vuonna 2008 ja on vakiinnuttanut paikkansa kauppakeskuksen myymälänä ja asiakkaiden keskuudessa. 

– Pääsimme heti alusta mukaan Sedu Aikuiskoulutuksen hallinnoimaan Tykes-hankkeeseen, jonka tavoitteena on ei enempää eikä vähempää kuin saada Epstorista Suomen hyväntuulisin kauppakeskus, kertoo myymäläpäällikkö Timo Seppälä.

Hankkeessa on panostettu Epstorin sisäiseen viestintään sekä palvelun laatuun ja teetetty asiakas- ja henkilöstökyselyjä. Clas Ohlsonin työntekijät ovat osallistuneet ahkerasti eri koulutuksiin.

– Olemme saaneet oppia paitsi asiakaspalvelusta ja positiivisesta asenteesta, mutta myös esimerkiksi reklamaatioiden käsittelystä, kuvailee Seppälä.

Clas Ohlson panostaa henkilöstöön

Clas Ohlson näki työntekijänsä suurperheenä ja tunsi heistä jokaisen nimeltä. Tästä periaatteesta on syntynyt omaleimainen yrityskulttuuri, jonka tuntomerkkejä ovat myönteisyys, omistautuneisuus ja lojaalisuus.

– Henkilöstöä sitoutetaan Clas Ohlson -henkeen ja se on aidosti olemassa, vakuuttaa Seppälä. Perehdytysvaiheessa käydään läpi yrityksen historia ja arvot, jotka korostavat lämminhenkisyyttä sekä asiakkaita että henkilöstöä kohtaan.

Koska kaupan alalla ei ole mitenkään erityisiä työhyvinvointiin liittyviä etuja, Clas Ohlsonilla pyritään tekemään työskentelyolosuhteet parhaiksi mahdollisiksi. Pienillä asioilla aikaansaadaan työhyvinvointia, mutta myös työturvallisuutta, kuten huolehtimalla mattojen, tikkaiden, jakkaroiden turvallisuudesta ja pitämällä esimerkiksi pelastussuunnitelman ajantasaisena. 

– Clas Ohsonilla tarjotaan myös työsuhdehedelmiä, jotta kahvihuoneesta saataisiin tarvittavaa virkistystä päivän töihin. Joulun alla työnantaja tarjosi joululimppua, juustoa, kinkkua ja joulupiparia sekä glögiä puhdiksi joulunaluskiireisiin, kertoo Seppälä tyytyväisenä. Lisäksi työnantaja antoi työntekijöille lahjaksi jouluisen herkkupaketin.

Yritys osallistuu vuosittain menestyksekkäästi Great place to work -kilpailuun ja on saanut kunniamaininnan Varman Hyvä työnantaja -kilpailussa. Yritys teettää myös joka vuosi oman työtyytyväisyyskyselyn, jonka tulokset käsitellään tarkasti ja otetaan yhtä lailla oppia kuin asiakkailtakin saatavasta palautteesta. Kaiken kaikkiaan, kun henkilöstö viihtyy työssään, se näkyy myös asiakkaille.

Hyvä yhteishenki koko kauppakeskuksen etu

Suomen hyväntuulisin ostoskeskus -hanke teetti Epstorin yrityksille henkilöstökyselyn, jossa kartoitettiin paitsi myymäläkohtaista työtyytyväisyyttä, myös myymälöiden yhteishenkeä.

– Hankkeen ja sen tapahtumien aikana on tutustunut muiden myymälöiden ihmisiin ihan eri tavalla kuin yleensä arjen kiireessä, kertoo tiiminvetäjä Sami Sillanpää. Hanke on ehdottomasti parantanut kauppakeskuksessa työskentelevien ihmisten yhteishenkeä ja joitakin konkreettisia parannuksiakin olemme saaneet aikaan, esimerkiksi siisteyteen liittyen, jatkaa Sillanpää.

- Tutuksi tuleminen mahdollistaa paremman sisäisen tiedottamisen, joka on ollut yksi hankkeen keskeisimmistä tavoitteista, kuvailee Seppälä.