Tyhjennä
Etusivu / Uutiset / Sosiaalisen median avulla käsiksi unelmien työpaikkaan
24.1.2017

Sosiaalisen median avulla käsiksi unelmien työpaikkaan

somekuva.jpg

Sosiaalisen median kanavien käyttö on monella arkipäivää. Oletko tullut ajatelleeksi, että voit saada Facebookin, Instagramin, Twitterin tai Pinterestin avulla unelmiesi työpaikan? Kouluttaja Paula Kapela Sedu Aikuiskoulutuksesta vetää Sosiaalinen media työnhaussa –webinaareja eli verkkoluentoja. Hän haluaa avartaa ihmisiä ajattelemaan, että yhden ”tykkäyksen” kautta voit näkyä jopa 100 000 ihmiselle. Sosiaalisen median mahdollisuudet ja näkyvyys ovat vertaansa vailla. Tuomalla esiin mielenkiinnon kohteitaan sosiaalisessa mediassa yhä useampi ihminen on löytänyt unelmiensa työpaikan.

Toimimalla eri sosiaalisissa medioissa brändäät samalla itseäsi, kenties tulevalle työnantajallesi. ”Henkilöbrändäys ei sinällään ole uusi asia. Tavallaan teemme sitä jokainen koko ajan, synnytämme mielikuvia itsestämme. Sosiaalinen media on kuitenkin yksi parhaista paikoista siihen; esimerkiksi päivittämällä Instagram-kuviasi tai laittamalla Pinterestiin sinua kiinnostavia sisältöjä pystyt helposti vahvistamaan tietynlaista mielikuvaa itsestäsi”, Kapela selventää. ”Jos esimerkiksi harrastat kudontaa ja lataat Instagramiin kuvia erilaisista villasukista, voi käsityöalan työnantaja tai kuka tahansa työnantaja, joka on vapaa-ajallaan kiinnostunut käsitöistä, bongata sinut tätä kautta.” Moni ajattelee tietyt asiat liittyväksi vain vapaa-aikaan, mutta nämä raja-aidat ovat kovaa vauhtia kaatumassa ja sosiaalinen media on siinä edellä kävijänä.

Arvioiden mukaan jopa 70-80% työpaikoista täyttyy piilotyöpaikkojen kautta eli muulla tavoin kuin avoimen työpaikkailmoituksen kautta. Näiden työpaikkojen metsästämiseen sosiaalinen media tarjoaa hyviä välineitä. LinkedInin ja Pockethuntin kaltaiset kanavat tarjoavat mahdollisuuden suoraan kanssakäymiseen työnantajan kanssa. Epäsuoria keinojakin on hyvä käyttää. ”Facebookissa tai Twitterissä kannattaa seurata itseään kiinnostavien yritysten ja työnantajien toimintaa ja julkaisuja; sitä kautta voi saada jo ennen työpaikkailmoitusta ”vihiä” tulevista työpaikoista”, Paula Kapela vinkkaa. Innokkaimmat voivat perustaa jopa työnhaku-blogin, jonne voi kirjoittaa itseään kiinnostavista aiheista tai ihan suoraan niistä ominaisuuksista, joita toivoisi unelmien työpaikastaan löytyvän. Kapela tietää esimerkkejä, joissa tällaisen blogin perustanut on työllistynyt juuri kuvailemaansa unelmiensa työhön hyvinkin lyhyessä ajassa.


Miten sosiaalisessa mediassa sitten kannattaa näkyä ja toimia? Paula Kapela korostaa aitoutta. ”Sinun pitää olla se mikä olet ja samalla myös somessa mukana tavoilla, jotka ovat sinulle luontevia”, hän toteaa. ”Yleensähän olemme hyviä niissä asioissa jotka meitä kiinnostavat, ja näitä asioita kannattaa tuoda myös somessa esiin.” Tosielämässäkin osa meistä on enemmän sivusta seuraajia ja osa aktiivisempia, joten Kapelan mukaan ei kannata tuoda itseään esille tavalla, joka ei ole luontevaa. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä sosiaalisten medioiden julkisuus - nykypäivänä työnantaja yhä varmemmin googlaa sinut ja löytää silloin luultavasti eri some-kanaviesi sisältöjä. ”Työnantaja palkkaa sinut ja samalla koko some-olemuksesi”, Kapela toteaa.


Miten tuoda itseään luontevasti ja aidosti esiin eri sosiaalisen median kanavissa?

Sedu Aikuiskoulutus järjestää yhteistyössä Etelä-Pohjanmaan TE-toimiston kanssa webinaareja aiheesta,
pääset osallistumaan ja katsomaan lisätietoja alla olevasta linkistä (katso tapahtumakalenteri sivuston oikeassa reunassa).